pondělí 1. září 2014

Východ - Otec



Žhavá víra mé Eugenie v pověru o porodním směru byla přinejmenším neobvyklá. Nikdy jsem se s ničím takovým nesetkal, ale zjevně se to v Eugeniině rodině předávalo z generace na generaci.
Věřili, že směr narození má hlavní význam. Ne hvězdy či postavení měsíce, ani příliv či odliv, dokonce ani vlastnosti rodičů.
Mojí teorií bylo, že tato podivná pověra vzešla z jejich zaujetí tvořením map.

„A tak každé dítě, které se narodilo v naší rodině,“ vysvětlovala mi Eugenie, „má jméno, které začíná prvním písmenem směru jejich narození, takže dítě ze severní strany by bylo nazváno Nathaniel; jihozápadně orientované dítě třeba Sarah Wilhelmina a podobně. Já sama byla orientovaná na východ.[1]
„A jaké jsou vlastnosti dítěte z východu?“ Zeptal jsem se.
„No, například jsem pořádná, klidně spím a jsem trochu pověrčivá.“
„Trochu?“ Odvětil jsem s úsměvem.
Ukázalo se, že Eugenie s pověrou o porodním směru zašla mnohem dál, než kterýkoli z jejích předků. V noci poté, co jsme se vzali, mi oznámila, že chce sedm dětí.
„Sedm je dobré číslo,“ odpověděl jsem. „Ale proč sedm? Je to obzvláště dobré číslo?“ Řekl jsem se škádlivým úsměvem.
„Ne, jen chci dítě pro každou šipku na kompasu,“ odpověděla.
Zmateně jsem řekl: „Ale to by znamenalo čtyři nebo osm…“
„Samozřejmě jsem vynechala sever.“
„Proč ne sever?“ Zeptal jsem se.
„Jistě víš, co se říká o čistých severských dětech?“ Odvětila překvapeně.
„Ne,“ řekl jsem, jen abych jí připomněl, že nikdo kromě její rodiny by se ani nenechal zatáhnout do takového rozhovoru.
„Ach, jsou hrozné! Utíkají, jsou divoké a velmi špatně se chovají. Seveřané jsou takoví obecně. Moje vlastní sestra – určitě jsem ti to říkala? – si vzala seveřana (navzdory radám naší matky, netřeba říkat) a on se vydal pryč na plachetnici, když očekávala jejich třetí dítě, a od té doby o něm neslyšela. Odmítám mít dítě, na které nebudu moci dohlížet.“
Při těch slovech jsem pocítil lehkou starost. „Doufám, že nebudeš přehnanou matkou, Eugenie.“
„Ach ne, Arne,“ ujistila mě. „To jen že seveřané jsou obzvláště divocí. Vždy se dostávají do potíží. A to není jediný důvod, proč nechci děcko ze severu. Je tady ještě jeden, mnohem důležitější.“
„A jaký?“
„Před několika lety jsem šla se svou sestrou za skjebne-soke.“
Ačkoli byly skjebne-sokev našem krajivzácné, nebyl jsem překvapen, že se někomu tak pověrčivému, jako byla Eugenie, podařilo jednu najít.
„Byla velmi nadaná, tahle skjebne-soke. Proč, no přece proto, že předpověděla den, kdy bude mít Karin Tessel své první dítě! A řekla mé sestře, že ztratí svého manžela v moři…“ pronesla Eugenie a pak utichla.
Prohlížel jsem si její tvář. „Skjebne-soke ti řekla něco o tobě a o tom, že budeš mít severní dítě?“
Přikývla a pak řekla tichým hlasem: „Řekla, že pokud budu mít severní dítě, vyroste a zemře chladnou, hrozivou smrtí, udušené ledem a sněhem.“ Otřásla se a já ji instinktivně přitiskl k sobě. Protože laviny nebyly během zimy v naší zemi neobvyklé, a to zejména pod sedmi horami, které obklopovaly Bergen, věděl jsem, že Eugenia bere tuto zlověstnou předpověď velmi vážně.
Já sám považoval proroctví a pověry za nesmysl, ale možná že kdybych se s Eugenií snažil později dohadovat, kdybych od začátku přísněji odporoval jejím pověrám, mohl jsem odvrátit to zlé neštěstí, které nás později postihlo. Ale neudělal jsem to. Viděl jsem její myšlenky jako neškodně výstřední, zpočátku dokonce okouzlující, a podporoval jsem ji. I já chtěl velkou rodinu a sedm se zdálo být číslem stejně dobrým jako jakékoli jiné…
Ale i Eugeniina vlastní matka si myslela, že metodické plánování narození směru pro každé z dětí není správné. Než zemřela, varovala před tím Eugenii.
„Je to jako vměšovat se do záležitostí Boha a osudu, a může z toho vzejít jen neštěstí,“ řekla.
Eugenie se sama narodila na východ. Její matka nečekaně začala rodit na lodi, která sjížděla řeku Raumu, která byla notoricky klikatá. Naštěstí měla sebou Eugeniina matka leidarstein a jehlu (nosila ji sebou po celou dobu těhotenství)a kapitán lodi jí přinesl kbelík vody. A zatímco jeho manželka rodila, Esbjörn jehlu zmagnetizoval a vložil ji do vody, a jak se ukázalo, byli schopni bez větších obtíží spočítat směr narození. „Představa, že bych mohla být seveřanka, kdyby se loď náhle otočila!“ Zamumlala Eugenie temně.
Eugenie začala naši rodinu na severovýchod s NilsemErlendem. Jejím argumentem bylo, že se nejprve vypořádáme s nejtěžším směrem, dokud je mladá a má dostatek sil; a s dalším, nejtěžším na konci (NeddyWilfrid), až bude jako rodič nejmoudřejší a nejzkušenější.
Vše šlo podle Eugeniina plánu, od severovýchodu k severozápadu.
NilsErlend, který se rád toulal, ale měl skromnou a organizovanou povahu.
Elise, klidná, ideální východ: praktická a poslušná.
Selme Eva, která byla pohodlná a laskavá.
Sara, vášnivá dívka se silnou vůlí.
SonjaWende, která si rozuměla se zvířaty, byla trochu jasnozřivá a uměla předpovídat.
Willem, schopný a rozhodný kluk, který to také skvěle uměl s dobytkem.
A NeddyWilfrid, jediný s tmavými vlasy, ale jeho oči byly stejně modré jako jeho bratrů a sester. Nedy byl pro Eugenii nejsnazším porodem, a byl to milý, klidný chlapec, který se usmíval mnohem častěji, než plakal, což bylo zřídkakdy.
Sedm děti během sedmi let. Eugenie s úlevou odhodila své zásoby byliny řimbaby obecné, která mírnila ranní nevolnosti a bolesti při porodu, stejně jako objemné látky, které vydržely celých sedm těhotenství.
Ale Elise, která v osmi letech byla naší druhou nejstarší, náhle zemřela.
Elise nikdy nebyla příliš silná, ale Eugenia pro ni měla zvláštní slabost, částečně proto, že byla stejně jako ona narozena na východ.
Neexistuje hlubší bolest, než když rodič ztratí své dítě, ale my měli ještě šest dětí, které potřebovaly naši péči, a čas pomalu zhojil ty nejostřejší okraje našeho smutku. Ale i tak ta prázdná šipka na kompasu, která směřovala k východu, začala Euguenii postupně nahlodávat.




[1] Takže, pro neangličtináře asi vysvětlím, ať nemusím vymýšlet vlastní jména. North= sever, East = východ, West = Západ, South = jih


12 komentářů:

  1. Oh dakujem za preklad...tato kniha sa mi veľmi páči :) :)

    OdpovědětVymazat
  2. Děkuju,těším se na další kapitolu :-)

    OdpovědětVymazat
  3. Škoda, že jsou ty kapitolky, tak krátké :D Děkuji za překlad a korekturu! :-)
    Pavla

    OdpovědětVymazat
  4. Děkuji za překlad.

    OdpovědětVymazat
  5. Díky za překlad a korekturu :-D

    OdpovědětVymazat
  6. Ďakujem za preklad.

    OdpovědětVymazat
  7. Díky za další kapitolu a těším se na pokračování.

    OdpovědětVymazat
  8. Mockrát děkuji za překlad a korekturu.

    OdpovědětVymazat
  9. Děkuji za skvělou práci :-)

    OdpovědětVymazat