středa 3. září 2014

Východ - Needy



Otec mi řekl, že poprvé začal navrhovat větrné růžice, když byl zasnouben s matkou. Jako součást jeho učení mu můj dědeček dal stohy map ke studiu. Rychle si všiml symbolu na téměř každém grafu, obvykle v levém dolním rohu.

Otec mi řekl, že se tento symbol nazýval větrná růžice, protože se svými třiceti dvěma okvětními lístky nesl podobnost s květinou, a již dlouho byl kartografy používán, aby ukázal směr větrů.Některé byly prosté a některé komplikované, ale všechny měly rozložený fleur-de-lis[1], zatímco sever označovala růže. Také řekl, že kartografové malují své větrné růžice zářivými barvami, a to nejen proto, že jsou tak hezčí, ale také proto, že se mapy mnohem častěji čtou za tlumeného světla lampy na lodní palubě při soumraku.
Miloval jsem učit se historii map. Snil jsem o tom, že až vyrostu, půjdu do jednoho z velkých měst a budu studovat s předními vědci širokou škálu témat, včetně map a výzkumných cest. Anebo že budu básníkem.
Jedna z mých prvních básní byla o větrné růžici.

Kopí ukazují na sever, jih, západ a východ.
Vítr se neustále mění, zlehka putuje,
Maják vábí námořníky na širém moři,
Putující z dálky za něžného větrného vánku.

To nejlepší, co se o ní dalo říci, bylo to, že byla krátká.




[1]Heraldický symbol lilie, francouzsky Fleur de lys nebo Fleur de lis («květ lilie») je symbol květu lilie pohledem zepředu, kdy jsou patrné tři okvětní lístky, dva boční a vztyčený středový. V


10 komentářů: