pondělí 4. srpna 2014

Východ - Prolog



Našla jsem tu skříňku na půdě starého statku v Norsku. Byla velká, ve velikosti kufru, měla na sobě značky; runy, jak jsem se dozvěděla později.
Když jsem otevřela víko, vypadalo to, jako by byla plná převážně rozházených papírů v několika různých jazycích a psaných v různých stylech písma. Byly tam deníky, mapy, dokonce i lodní záznamy.

Když jsem zahrabala hlouběji, pod papíry, našla jsem víc: klubko vlny; malé boty z měkké kůže; svazky not převázané vybledlou stuhou; dlouhé, tenké kousky dřeva se značením podobným jako na mapách; sušené houby; tkaný opasek; dokonce i šaty barvy měsíce.
A pak jsem narazila na něco, co vypadalo jako náustek z velmi staré píšťaly. Zvedla jsem ho proti světlu procházející skrz malé půdní okénko. A jak ho zachytilo pozdní odpolední slunce, stala se ta nejpodivnější věc. Slyšela jsem, velmi jasně, vysoký tón flétny.
A vychází zevnitř skříňky.
Poté se ozvaly ostatní zvuky, šepot, mumlání, vířily mi v hlavě. Štěkot psů, zvonky sáněk, praskání ledu. Hlasy. Slyšet hlasy, to není nikdy dobré, pomyslela jsem si.
Stále jsem v dlani držela starověký náustek, když jsem zvedala ze skříňky horní papír. Byla to ručně psaná poznámka.
Chtějí, abych vše sepsala, i když si nejsem jistá proč.
Zdá se mi, že stačí, že Otec a Needy napsali své části. Zvláště Needy; to on byl vždy rodinným vypravěčem. Já ne, opravdu ne. Vyžaduje to víc trpělivosti, než mi bylo dáno - nebo spíše, než jsem mívala. Myslím, že jsem se v průběhu celé cesty o trpělivosti něco dozvěděla. Ale i tak bych mnohem raději celý příběh zapředla do látky. No, vlastně jsem to udělala. Visí na severní stěně hlavní místnosti a je na ní celý příběh.
Ale většina lidí snáze chápe slova.
Takže se budu snažit.
Není pro mě snadné vrátit se zpět až na začátek příběhu, natož vědět, kde ten začátek je. A vyprávění příběhu je, alespoň myslím, jako navíjení příze – občas ztratíte pojem o začátku.
Všechno, co jsem měla v úmyslu udělat, když jsem započala svou cestu, bylo dát věci do pořádku. Říká se, že když ztratíte někoho, koho milujete, je to, jako byste ztratili část vlastního těla. Oči nebo nohy. Ale je to ještě mnohem horší, zvlášť když je to vaše vina.

Ale to předbíhám. Všechno to začalo párem měkkých botiček.


7 komentářů: